Attrahera kompetens genom att vårda varumärket, erbjuda meningsfulla och intressanta arbeten samt attraktiva anställningserbjudanden.
Attrahera handlar också om vilket intryck vi förmedlar i rekryteringsprocessen vid till exempel intervjuer och i kontakten inför en anställning.
Attrahera rätt kompetens
Att attrahera rätt kompetens till företaget är första steget i ARIUBA-modellen. Men rätt kompetens handlar inte bara om att den nye medarbetaren ska ha läst vissa kurser eller klarar av vissa moment. Alla människor är talanger och har sina egna specialstyrkor (och svagheter).
Attrahera rätt personlighet
Det kan lika mycket handla om att personen bör ha vissa personliga drag som kompletterar den befintliga arbetsstyrkan och att vederbörande delar de värderingar som finns på företaget.
Vilka värderingar ser andra hos oss som de attraheras av?
Redan här kan det bli spännande – för vilka värderingar finns i just vårt företag och vilken framtoning vill vi ha? Vilka mål och utmaningar finns och vilken typ av rekrytering behöver vi göra för att uppnå våra mål?
Öka den egna attraktionen
Detta kan göras genom att vårda och utveckla arbetet med employer branding med hjälp av marknadsföring, aktiviteter i sociala medier, såväl som att använda det positiva som redan finns inom verksamheten med syfte att stärka ert employer brand.
Att Attrahera handlar om att locka potentiella medarbetare till er verksamhet.